Thee met een briefje
Toen ik in een restaurant een kopje thee bestelde kon ik in de theedoos uit verschillende smaken kiezen. De theezakjes zaten in een enveloppe. Toen ik de enveloppe open maakte zat er ook een briefje bij. Deze begon als volgt: Beste theedrinker, wat een leuk idee dat u aan de andere kant van de wereld mijn briefje leest. Ik wou dat ik het kon zien.
De man die het briefje had geschreven was weger bij het theeverzamelpunt in de fabriek en vertelde over zijn werkzaamheden. Geniet van uw kopje thee, schreef hij aan het einde. Er stond een foto bij van een man naast een weegschaal met daarnaast een handgeschreven handtekening. De man zag er vermoeid uit.
Een goede marketing truc of een gemeend liefdevol gebaar? Ik denk dat zulke briefjes altijd een mooi gebaar zijn. Stel je voor dat je bejaard bent en elke dag alleen aan het ontbijt zit. Als je dan zo’n briefje leest en weet dat er aan de andere kant van de wereld iemand iets voor je heeft geschreven begint je dag een stuk gelukkiger.
Ik voelde me bevoorrecht. Aan deze thee was hard en met liefde gewerkt.
In de klas zie ik ook vaak blije koppies als kinderen in hun broodtrommel een briefje met een lieve tekst van hun vader of moeder hebben gevonden. Er was zelfs een ouder die altijd grappige gezichtjes op de banaan van zijn dochter tekende. Dat was een groot succes! Vervolgens kwamen andere kinderen in de pauze ook met hun banaan naar me toe met de vraag en of ik er net zo’n grappig gezichtje op wilde tekenen. (Misschien een goede marketingtip voor Chiquita. Verkoop bananen met smiley stickers erop!)
Peter R. de Vries hield ook van briefjes. In een interview met zijn vrouw vertelde ze dat hij vaak briefjes voor haar schreef en deze op verschillende plekken verstopte. Na zijn dood kwam ze geregeld nog een ongelezen briefje van hem tegen.
Op facebook zag ik een filmpje van een man die briefjes met complimenten uitdeelde aan willekeurige voorbijgangers mensen in zijn stad. De reacties op deze gezichten waren geweldig.
Verbinding is iets dat iedereen zoekt. En ja, een klein briefje kan het verschil maken.
Foto: Pixaby- Libertad